wtorek, 20 październik 2015 10:05

Chorał Gregoriański na Boże Narodzenie. Polskie Źródła Chorału Gregoriańskiego

Napisał 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Stowarzyszenie Schola Gregoriana Silesiensis i Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego we Wrocławiu zapraszają na warsztaty i seminarium CHORAŁ GREGORIAŃSKI NA BOŻE NARODZENIE. POLSKIE ŹRÓDŁA CHORAŁU GREGORIAŃSKIEGO.

Miejsce: Średniowieczno renesansowy zamek na wodzie w Wojnowicach koło Wrocławia (łatwy dojazd koleją, 23 minuty z dworca głównego PKP lub samochodem. Ze stacji organizatorzy Seminarium odbiorą własnym transportem).

Termin: 10 -12 grudnia 2015 roku

Prowadzący: dr Bartosz Izbicki i Robert Pożarski

Liczba uczestników: 16 osób.

Koszt uczestnictwa: 660 zł (z pełnym wyżywieniem i zakwaterowaniem - 2 noclegi w Zamku oraz drukowanymi materiałami ) lub 560 zł (z częściowym wyżywieniem i drukowanymi materiałami).

Termin zgłaszania uczestnictwa: do wyczerpania limitu miejsc.

 

 

ZGŁOSZENIA UCZESTNICTWA:

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego: https://kolegium.wufoo.com/forms/choral-sarmacki/

PŁATNOŚCI:

Płatności dokonać można po otrzymaniu faktury VAT bezpośrednio na konto Organizatorów lub kartą kredytową.

Dla kogo przeznaczone są warsztaty i seminarium:

Dla wszystkich zainteresowanych śpiewem gregoriańskim, zarówno początkujących, jak i zaawansowanych.

Tematyka:

Muzyka na Boże Narodzenie w polskich źródłach rękopiśmiennych i drukowanych na przestrzeni XIII XVIII wieku.

 

 

Plan zajęć:

wykład o źródłach 3 godziny
prezentacja materiałów (w formie multimedialnej) 3 godziny nauka czytania zapisów chorałowych 3 godziny ćwiczenia praktyczne (przygotowanie śpiewu wybranych utworów) 6 godzin spotkania, rozmowy, wspólne posiłki bez ograniczeń. Źródła przedmiotowe:

Graduał wiślicki, ca 1300;

Antyfonarz kielecki, ca 1300;

Rkp 19/R, bernardyni w Sokalu, ca 1540;

Rkp 1361 (Bibl. Raczyńskich), ca 1600;

Kras 52 (Bibl. Narodowa), 1430-1455;

Księgi Piotrkowskie (Antiphonarium, Graduale, Processionale, Psalterium, Rituale), 1599-1725

 

 

 

O PROWADZĄCYCH:

Robert Pożarski (ur.1965) śpiewak i badacz średniowiecznych źródeł rękopiśmiennych; uzyskał w 1992 roku dyplom solisty-śpiewaka w klasie prof. Edwarda Pawlaka w PSM II st. im. Fr. Chopina w Warszawie; wielokrotny student Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie w klasie śpiewu barokowego prof. Piotra Kusiewicza; studiował interpretację chorału średniowiecznego m.in. u Marcela Péresa w Paryżu; należy do grona założycielskiego Lektorskiej Schola Cantorum, powstałej w 1988 roku przy Warszawskim Metropolitalnym Seminarium Duchownym. Jako kantor tej scholi dokonał rejestracji fonograficznej dwóch średniowiecznych rymowanych oficjów monastycznych dedykowanych Św. Stanisławowi i Św. Wojciechowi. Od 1995 roku jest śpiewakiem zespołu Bornus Consort, z którym nagrał cztery płyty: Mielczewski, Media vita, O niebezpieczeństwie żywota człowieczego, In Assumptionis BMV; od 1996 roku jest także kantorem Scholi Teatru Węgajty, z którą jako kierownik muzyczny zrealizował m.in. trzy średniowieczne dramaty liturgiczne: Ordo stellae, Ordo annuntiationis, Planctus Mariae oraz spektakl Miracula sancti Nicolai. Był jednym z sześciu solistów w międzynarodowym projekcie Codex Calixtinus w ramach festiwalu Culture 2000. Od 2000 roku jest kantorem i kierownikiem artystycznym wrocławskiej Schola Gregoriana Silesiensis, z którą nagrał płytę In agenda defunctorum Missa Requiem Johannesa Ockeghema oraz zrealizował wiele projektów z dziedziny średniowiecznej muzyki liturgicznej, m.in.: Mandatum (prezentowane na festiwalu Voix et Route Romane w Alzacji w 2004 r.),Missa sancti Iacobi, Officium in Nativitate Sancti Ioannis Baptistae, Parthenomelica. Od 2002 roku jest kantorem żeńskiej Schola Mulierum Silesiensis, z którą w 2008 roku nagrał płytę Fulget in orbe dies Oficjum rymowane o św. Jadwidze. W latach 2002-2009 realizował cykliczny projekt muzycznyZanurzeni w Tradycji; w 2012 roku rozpoczął nowy cykliczny projekt muzyczny Chorał sarmacki, w ramach którego opracował i zaprezentował publicznie trzy programy koncertowe G.G.Gorczycki i chorał piotrkowski, Castrum doloris staropolskie ceremonie pogrzebowe oraz Parvule pupule sarmackie Boże Narodzenie. Wszyhstkie programy zostały wydane na płytach. Prowadzi warsztaty chorałowe i śpiew liturgiczny m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Pieśń naszych korzeni w Jarosławiu, prowadził także wiele warsztatów śpiewaczych na zaproszenie m.in. Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego.

Od 2009 roku jest kantorem Kościoła Pokamedulskiego w warszawskim Lesie Bielańskim.

Wykonuje również repertuar barokowy i współczesny. Ma w dorobku 20 płyt z muzyką średniowieczną, barokową i współczesną.

 

 

BARTOSZ IZBICKI (ur. 1975) w 1999 ukończył muzykologię kościelną w Akademii Teologii Katolickiej (obecnie UKSW) w Warszawie. W 1996 roku uczestniczył w kursie chorału gregoriańskiego pod kierunkiem M. Peresa w Royaumont. W 2006 roku obronił doktorat. Od 2007 roku współpracuje z Instytutem Sztuki PAN. Od 2009 roku prowadzi projekt Antyfonarze polskich katedr, w ramach którego przygotowuje komputerowe indeksy najważniejszych polskich rękopisów średniowiecznych. W 2011 roku stworzył portal poświęcony polskim rękopisom średniowiecznym www.cantus.edu.pl powiązany z międzynarodowym projektem CANTUS Database publikuje zdjęcia i indeksy polskich źródeł, co pozwala poznać polski dorobek szerokiemu gronu badaczy z całego świata. Napisał też kilka pionierskich artykułów o tradycji chorału gregoriańskiego na ziemiach polskich w XIX wieku.

Od 2002 roku pracuje jako organista w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie (miejsce chrztu F. Chopina). W 2003 roku założył tam Bractwo Śpiewacze, z które stało się lokalnym fenomenem (liczne artykuły w prasie lokalnej i ogólnopolskiej Gość Niedzielny, Nasz Dziennik, oraz audycje radiowe Radio Plus, Program II Polskiego Radia). Bractwo w 2008 roku nagrało płytę CD z Drogą Krzyżową i pieśniami pasyjnymi. W 2010 roku na zamówienie Festiwalu Wszystkie mazurki świata przygotował projekt Missa Polonica AD 1810 rekonstrukcję uroczystej mszy parafialnej z czasów młodości F. Chopina. W 2013 na zamówienie Festiwalu Galicja przygotował rekonstrukcję uroczystej mszy z rękopisów klasztoru bernardynów w Leżajsku (XVIII w.). Od 2012 roku Msza święta czasów młodości F. Chopina, a więc łacińska msza w rycie trydenckim jest sprawowana w Brochowie w każdą 1 niedzielę miesiąca.

Od 2009 roku współpracuje z Kapelą Brodów, z którą w roku 2010 nagrał płytę Pieśni do Świętych Pańskich oraz zagrał wiele koncertów. W 2014 roku wystąpił w filmie Witka Brody Puste noce poświęconym mazowieckim zwyczajom pogrzebowym, który został zrealizowany dla Mazowieckiego Centrum Kultury.

W 2013 roku założył zespół wokalny JERYCHO.

Czytany 5626 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 20 październik 2015 10:13